حجت بقایی

hojjate baghaei

معنا بخشی" در برند
ساعت ٥:۱٢ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/٧/۱٥   کلمات کلیدی:
برند، ذهنیتی است که شما از محصول خود نزد مشتری می سازید.برند نه نام شماست و نه محصول شما. این که نام انتشارات شما A است یا تولیدی مبل تان تابلوی B را بر در ورودی اش دارد، فقط به درد آدرس پستی می خورد.

کار شرکت شما چیست؟ آیا نرم افزار حسابداری تولید می کنید؟ در کار ساخت مسکن هستید؟ تولیدی لباس دارید؟ مبل و سرویس خواب می سازید؟ جوراب بافی دارید؟ در کار نشر کتاب هستید؟ توزیع غذا دارید؟
فرقی نمی کند که به چه کاری مشغول هستید. توصیه جدی ما به شما این است که بیش از هر چیزی به "برند"‌سازی، فکر و همت کنید.
شاید بگویید همه ما برند داریم و مگر می شود شرکتی نام و نشان نداشته باشد؟ و اشتباه بزرگ همین جاست، زیرا برند ، چیزی فراتر از نام و نشان تجاری است. این که نام انتشارات شما A است یا تولیدی مبل تان تابلوی B را بر در ورودی اش دارد، فقط به درد آدرس پستی می خورد.
برند، ذهنیتی است که شما از محصول خود نزد مشتری می سازید. بنابراین ، برند نه نام شماست و نه محصول شما.


یک مثال ساده می زنیم:‌ دو رستوران در یک محله را در نظر بگیرید که هر دو ، غذاهایی با کیفیت یکسان ارائه می دهند اما مقابل یکی ،‌ همیشه صف هست و دیگری با اقبال چندانی مواجه نیست.
اگر علت را جویا شوید،‌ به احتمال قوی به مسأله "برند"‌ می رسید که در ادبیات عامه با این جمله توضیح داده می شود: فلان رستوران "اسم در کرده" است.
بدیهی است که برای برندسازی ، باید کیفیت مطلوب ارائه دهید ؛ این شرط لازم است ولی به هیچ روی کافی نیست بلکه همزمان با عرضه محصول با کیفیت ، باید در صدد "معنا بخشیدن" به آن باشید. این معنا بخشی به محصول ، شالوده برند سازی است.
اما "معنا بخشی" چیست؟
پاسخ مختصر و مفید این است: ابتدا باید به این سؤال استراتژیک پاسخ دهید که قرار است مشتری، محصول شما را با چه وصفی بشناسد؟
 شرکت "ولوو" ،‌دوست دارد مردم نام این خودروسازی را مترادف با ایمنی بدانند. شرکتی که موتورسیکلت های معروف "هارلی دیویدسون را می سازد،‌ دوست دارد این نام یادآور "احساس قدرت"‌ باشد. "بیک" برند خود را مبتنی بر "یک بار مصرف های ارزان و با کیفیت" استوار کرده است . "مک دونالدز" بر روی ارزش های "سادگی، یکسانی و فراگیری"‌فست فودهایش تأکید دارد. "زیراکس"دوست دارد به یکه تاز صنعت کپی شناخته شود.

شرکت شما می خواهد با چه وصفی در ذهن مشتری شناخته و از رقبا تمیز داده شود؟ اگر خانه سازی می کنید آیا قرار است مردم شما را "سازنده خانه های ارزان قیمت"‌بشناسند؟ قرار است به "ایمنی و ساخت خانه های ضد زلزله" مشهور باشید؟ شاید هم می خواهید شما را به دیزاین هنری خانه هایی که می سازید بشناسند.

اگر نرم افزار حسابداری تولید می کنید، مشخص کنید که قرار است مشتری ها با شنیدن نام تجاری نرم افزارتان چه چیزی به ذهن شان متبادر شود؟ "سادگی کار برد"‌ یا " فراگیری" یا ...؟!

اگر نشر کتاب دارید، انتظار دارید بعد از چند سال وقتی اهل کتاب نام انتشاراتی شما می شنوند چه مفهومی به ذهن شان متبادر می شود؟ منتشر کننده کتاب های جدی سیاسی ، محور ادبیات کلاسیک، کنکور، کتاب های دانشگاهی در رشته های مهندسی، کتاب های کودکان ، فمینیسم یا ...؟

به برند خود فکر کنید. به طور شفاف مشخص کنید که می خواهید مردم  محصول شما را به چه وصفی بشناسند و به آن وصف جداً وفادار باشید ،‌ چرا که برند باید ابتدا در ذهن و روح شما شکل بگیرد،‌ در محصول تان متجلی شود و بعد به ذهن و روح مشتری راه یابد و ماندگار شود.

در روزهای آینده درباره برند بیشتر خواهیم نوشت....

منبع : پول نیوز